donderdag 19 juni 2008

De ICT-lessen

Bijeenkomst 1: Introductie van de module

Bij de eerste bijeenkomst werd ons helemaal uitgelegd wat we deze module allemaal gingen doen. Het eerste probleem was dat we met de laptops van school gingen werken en dat dat Apples zijn. Dit is erg onhandig als je helemaal gewend ben om met een gewone laptop te werken. De vele sneltoetsen die ik ken, werkte niet op die laptop.

Toen we eindelijk een beetje met de laptop konden omgaan, konden we verder met de bijeenkomst.

We gingen een weblog aanmaken.. Hiervoor moesten we een google-account aanmaken. Hier kwam probleempje twee: er waren vanuit Hs Leiden te veel google-accounts aangevraagd dat het werd geblokkeerd. Wij konden dus nog geen google-account aanmaken en mochten dit thuis doen.

Wel is verder uitgelegd hoe het zat met de weblog en hoe we een gmail aan moesten vragen.

Bijeenkomst 2: Educatieve websites

Ik had een gmail aangevraagd en we konden zo verder gaan waar we gebleven waren in de voirige bijeenkomst. We hebben even gekeken op ieders blog zodat we wat ideetjes kregen.

Daarna kregen we de uitleg over pabotool. Daar moesten we een starttest doen en daarvan kreeg je dan een uitslag hoe je ervoor stond.

De uitslag daarvan moest je dan weer in je blog zetten. Mij lukte dit niet zo goed en dit heb ik later thuis nog helemaal uit proberen te vogelen. Dit was nog een heel gedoe, omdat het was opgeslagen als een .tiff bestand, waardoor blogger het niet als afbeelding accepteerde. Na vele omwegen is het dan toch gelukt, want het staat erop.

Ook hebben we nog gekeken naar educatieve websites, waar moeten ze aan voldoen? Waar vind je ze? Zijn ze makkelijk in gebruik? Dat soort dingen.

Bijeenkomst 3: Webwandeling/Webquest
Deze bijeenkomst ging vooral over de webwandeling en de webquest. We hebben eerst nog even naar elkaars weblogs gekeken en zijn toen dieper ingegaan op die webwandeling.

Daarvoor moesten we eerst ons aanmelden op kennisnet. Daar staat heel veel informatie voor kinderen die je zou kunnen gebruiken in je webwandeling. Ook hebben we daar verschillende webwandelingen bekeken.
Op kennisnet is ook een handig hulpmiddel te vinden: websitemaker of webquestmaker. Hier hebben we dan ook even verder naar gekeken, en dit kunnen we gebruiken voor onze webwandeling.

Ook hebben we het er over gehad dat je moet kijken of je de zoekresultaten goed vindt. Waar haal je de informatie vandaan voor je webwandeling? Dat soort dingetjes.

Bijeenkomst 4: Werken met een digitaal bord
In deze les is er gekeken naar het gebruik van het digibord. Eerst is er natuurlijk weer even gekeken naar de weblogs van de studenten en toen weer verder met de bijeenkomst.
Er is gekeken naar welke systemen er zijn en welke gebruikt worden op de basisschool, omdat steeds meer krijtborden worden vervangen door de digiborden.

Bijeenkomst 5: Mediawijsheid + Kracht van beeldmateriaal en games
--Deze bijeenkomst kon ik niet aanwezig zijn.--
In deze bijeenkomst is er weer begonnen met eerst even kijken naar elkaars weblog, zoals dat elke bijeenkomst even gedaan werd.
Verder is kennisnet besproken, de vraag waar je informatie vandaan haalt, de opdrachten voor ict, beeldmateriaal en de ict website van school.

Geen opmerkingen: